178 ARNE NOVÁK: rozsáhlejší své skladbě románové, k pětidílné "Strži" ("Obryvu"), a jestliže při obou arcidílech dřívějších stál~vi'1či námětu i jeho ovzduší se svrchovanou jistotou nezúčastněného umělce, podnikal nyní smělý experiment, jenž chvílemi otřásal objektivním bezpečím básníkovým. Gončarov neklonil se nikdy k stručné a uzavřené formě románové, ačkoliv byl mistrem zjednodušeného a přehledného děje; spíše si liboval ve výpravné, pohodlné šíři, ve volžském toku poklidné epiky, kde hlavní proud slévá se ze sterých podružných praménků. Tato technika vyvrcholila ve "Strži", románu to s dějem postupujícím váhavě a s únavnou téměř přítěží episodických postav i příběhů, které ovšem nejsou pouhou nahodilostí, nýbrž důmyslnou a svěd,omitou illustrací neb kommentářem ústředního dění. Čtenář pozoruje přímo, jak spisovatel pracuje pozvolna, nenuceně a se zálibou podrobností. "Strž" na rozdíl 'od úsečné "Obyčejné historie" a pointovaného "Oblomova" zaměňuje účinný a hutný způsob synthetické zkratky obšírnou a trpělivou analysou, jíž podrobuje romanopisec nejen hlavní postavy, ale i figury podružné ... duševní život obou velkých hrdinů Borise Pavloviče Rajského a jeho sestřenky Věry-jest rozebírán celými detailními a bystrými traktáty psychologickými. V tom všem se "Strž" liší velmi podstatně od obou starších děl Gončarova, a snad právě tyto znaky prozrazují v ní dílo stáří; není tu pevnosti a pružnosti, chybí tu břitká a ostrá vybroušenost, mužná kázeň nedrží tu v otěžích ani psychologa, ani vypravovatele. Ovšem i stará románová methoda Gončarova proniká v nejedné umělecké úpravě díla: opět Gončarov pracuje vydatně psychologickými kontrasty, opět zahrocuje příběhy i povahy neočekávanou ironií; 0pět obklopuje velké postavy románu, pojaté s hlu-