17(, ARNE NOVÁK: život, že i ona se mýlila. Za to protichůdce Oblomova Němec Stolz není o mnoho více než pouhé paradigma, programní schema, člověk, jenž ve všem vystačí, nikde se nezmýlí a dokonce si snadno rozřeší i tak těžký problém, jakým jest jeho žena Olga Iljinská, kdysi milenka Oblomova. V psychologickou pravdivost této navršené moudrosti a dokonalosti prostě nevěříme, a trpce chutná omluva ruských kritiků, že postava Stolzova dopadla tak matně, protože se Gončarovu na Rusi nedostávalo vůbec živých modelů. Tím plněji a životněji vystupuje nešťastný Ilja Iljič Oblomov; nosili bychom dříví do lesa, kdybychom po ruských kriticích opakovali, kolik ruských národních slabos~í a vad poznalo se v jeHo povadlé, churavé a unylé tváři. Nemá však význam pouze pro Rus: světová literatura počítá jej k velkým přísně posouzeným romantickým typům vůbec. Ale viděl-li Goethe svého romantika chorého citu Werthera v oparu mlh a v tragickém rámci tesknící přírody, obklopil-li Chateaubriand svého romantika churavé vášně Renéa gloriolou hrdinství a kouzly exotických rájů, Slovan Gončarov postavil svého romantika nemocné vůle Oblomova do střízlivého, studeného světla všedního dne, do prosaického prostředí jednotvárné měšťanské domácnosti a tím}proneslo romantice soud nejvíce zdrcující. II. S revoluční prudkostí otřásla čtyřicátá a padesátá léta starými společenskými útvary ruského světa, jejž byl hluboký a přísný Ivan Aleksandrovič Gončarov analysoval a soudil ve svých dvou prvních románech. Nutkavě a neodbytně hlásí se nové po-