174 ARNE NOVÁK: Ivan Aleksandrovič Gončarov daroval literatuře kromě zmíněných líčení cestopisných tři mistrovská díla románová, nic více, nic méně. Z nich náleží "Obyčejná historie" a "Oblomov" těsně k sobě a to dobou vzniku i psychologickým obsahem, kdežto "Strž", napsaná na konci mužných let, zaujímá postavení zcela samostat'né. Jako hotový a ucelený umělec, zkušený a střízlivý znalec života, přesný a bohatý psycholog odevzdává pětatřicítiletý Gončarov sVou "Obyčejnou historii" čtenářstvu. Budoucí "Oblomov" jest v tomto autobiografickém a krutém díle praeformován. vývoj hrdiny, jemuž se již v povážlivé míře nedostává vůle a energie, odehrává se v městských vrstvách Petrohradu, jehož kategorický chvat jest cizí a odporný .pohodlnému snílku z přežilého venkova. Komposice románu založena jest na psychologickém kontrastu citového, naivniho, zpovýkaného idealisty a činorodého, přísného, neúprosného positivisty, jenž všecko předvídá a všecko ovládá. Zkušebním kamenem vývoje reka knihy, Alexandra .Fedoroviče Adujeva jsou příběhy se ženami, vyznívající zklamáním, odcizením, rozlukou... Každý velký cit zjeví se klamavým, prchavým, marným. Zevně napínavého děje se zápletkami vůbec není; počet jednajících osob jest velmi obmezen, humoristické živly vystupují při klassické kresbě služebnictva a příživnictva; líčení prostředí, analysa povah, (vedení dialogu vyniká přesnou pečlivostí. Jest to ruská "výchova sentimentální", napsaná před Flaubertem, a velkolepě flaubertovský jest i závěr: když Alexandra Fedoroviče Adujeva vyléčí život ze všech naivních ideálů a sentimentálních illusí, přetvořiv jej na průměrného prospěcháře a na klidného člena společenského mechanismu, dá mu poznati, že jeho positivistický Mefisto, moudrý a užitečný strýc Petr Ivanič Adujev