MU;lovf A OSUD\'. 171 vyložena 'táž vývojová perioda reformy a revoluce na Rusi. Bylo-Ii r. 1912 vřele vzpomínáno památky stých zrozenin Gončarova, jest to jen zásluhou ruských intellektuálů, kteří v něm vidí typického nositele západoevropské· kultury a spravedlivého soudce ruského života právě s hlediska tohoto kulturního západu; širé však davy čtenářů, lid, mládež, ženy, neodložily dodnes zdrželivé reservy k básníku "Oblomova", ačkoliv se již ve škole učí, že vytvořil jeden z nejhlubších a nejpravdivějších typů ruské duše národní. Nad osobností i dílem Ivana Aleksandroviče Gončarova rozestírá se vážný, vyrovnaný klid; nikde .nevystupuje ušlechtilý a střízlivý gentleman, přísně šetřící společenských konvencí a velkoměstských forem, ze svého, pečlivě chráněného závětří a 'naprosto neuznává za vhodné ani mísiti se do veřejného života, jejž pozoruje všestranně a jemuž podivuhodně rozumí, ani vystavovati svou osobnost na odiv v dílech, kterým věnuje celý život ve vážné kázni svědomitého a jen zvolna pracujícího umělce, Gončarov, jenž v líčení hospodářství Am1Y Pavlovny Adujevé a ve "Snu Oblomova" mistrovsky, ba přímo homérsky vylíčil ruský venkov, či lépe venkovské hnízdo šlechtické, míse ironická pozorování do popisu patriarchálního, byl sám synem povolžského venkova, ale zprvu za dob studijních Moskva, pak daleko vydatněji Petrohrad amalgamovaly jeho povahu, takže platí právem za typického velkoměšťáka ruské literatury. Gončarovo srdce - a to bylo hluboce utajeno pod uniformou vysokého úředníka, pod společenskou konvencí měšťáka, pod evropskou kulturou intellektualisty - nezapomnělo vlastně nikdy na venkov, leč snilo o něm jen jako o nenávratné dálce, dětské pohádce, elegickém přeludu, kam není naprosto možno se vrátiti, zatím co po-