170 AR"!-: NOVÁK: ského a Tolstého? Dostojevskij, magický jasnovidec a nejchmurnější mystik, přivádí divnými kou,zly neodolatelného krysaře duší a psychologickým temno~ svitem, hodným Rem.brandta, celou bytost do napiatého stavu, velmi příbuzného hroťnadné suggesci náboženské, ochromí vaši vůli, spoutá vaše schopnosti analytické a vnutí vám svůj velkolepě vášnivý, divoce zoufalý a při tom tajemně křesťanský obraz světa. Sotva se vymaníte z nadvlády tohoto posvátného ďábla, tohoto blahoslaveného knížete temnot, již vás má v moci Tolstoj, v mnohém protinožec Dostojevského, duch epíckého klidu, jasné mužné síly, pravé nekonečné ruské šíře - mluvím ovšem o Tolstém umělci, nikoliv o zakladateli l1áboženství. Leč ani Tolstoj neponechá vám pokojné rovnováhy a volného odstupu od svého díla: když jako velký básník postava osudů, jednotlivců i zástupů, začaroval vás do svého kruhu, přesvědčí vás se stejným důrazem, že pouze jeho mravní a dějinný soud o vášních a vinách obstojí před stolicí Nejvyššího. Proti těmto naléhavým a prudkým mistrům literární i myšlenkové suggesce jest ve zlé nevýhodě několik slovesných umělců na Rusi, kteří, zachovavše objektivnost ke svému dílu, zachovávají ji též ke svému čtenáři a tvoříce v střízlivém denním světle, přejí si, aby v něm byli čteni s otevřenými smysly a s estetickou vnímavostí, ale též s rozumem, soudícím klidně a nepředpojatě. Kdo, táži se důrazně, vedle Aleksěje Feofilaktoviče Pisemskéhostrádal tímto osudem více a bolestněji než Ivan Aleksandrovíč Oončarov? Kdyby nebyla kritika ústy bystrozrakého Dobroljubova vyřkla svoje veto, bylo by obecenstvo padesátých let přehlédlo jeho "Oblomova" pro Turgeněvovo "Šlechtické hnízdo", kdežto jeho "Strž" doposud stojí ve stinu jak "Otcův a děti" a "Noviny", tak "Běsi't", děl to, v nichž jest líčena a psychologicky