ARNE NUVÁK: lidské sudby každým výjevem, jen jakoby nonchalantně zachyceným. A naše genrové umění, kterému jsme uvykli eufemisticky přezdívati český realismus? Vyplýtvali jsme na ně v posledních třiceti letech dosti sil: zmaloměštěli jsme svými maloměstskými obrázky, stali jsme se příliš opakovanými pohledy do rodin krátkozrakými, prach viřící v předměstích; kde stály naše fotografické aparáty, dusí nás přímo. A přece jak mělce, jak chladně, jak povrchně jest to vše žito, jak libovolně arranžováno bez přesvědčivé zákonnosti, jak nedokresleno, jak smyto, jak rozmazáno! Žijíce málo intensivně svou přítomnost, reprodukujeme ji bez intensity; promíjejíce srdci zdlouhavý jeho tep, nečiníme ani na své smysly přílišných požadavků a nároků. Skutečnost nám dopola uniká, a to, co by mělo být jejím stupňovaným zobra'zením, jest jen matným jejím odrazem. A proto za naším genrovým uměním ať slovesným ať výtvarným nerýsuje se nic obecně lidského, nic bytostně národního, žádný zákon života, žádná tragika věku. Nejvýš trochu šedivé, dusivé, mrzuté nudy, šklebící se v jizbách, kde neměli síly zotvírati okna vstříc slunci. Nezapírejme si Své mdloby: přísnost k sobě samému jest nejúčinnější disciplinou národa. Když psal, nikoliv, když žil Dostojevskij svůj deník, byl chvílemi až krutě přísným k svému národu, jenž již tehdy byl i duševně velkým národem. A dnes po čtyřiceti letech mohou jeho slova býti i v cizí zemi požehnáním. ~~. ~. v.v •