Mu20vÉ A OSUlW. 163 ramzinových, přes veškerý vliv romanu Waltera Scotta, přes všecko úctyhodné úsilí Alexeje Tolstého o stvoření velké historické tragoedie ruské znamená historický román, historická povídka, historické drama o mnoho méně než v západních literaturách slovanských, než u Poláků a než u nás. Rusům naprosto chybí onen historicko-elegický tón, jenž glorifikuje minulost a hledá jen v ní opravdovou velikost. Naopak, velcí ruští spisovatelé cítí na rozdíl od básníků polských a našich, že sami žijí ve velké době dějinných přerodů, společenských a kulturních formací, že právě zde mohou a mají hledat hrdinství, velké osudy, tragický rhytmus činů i tuch. loni píší historické romány - avšak historické romány své doby, neboť čím jiným jsou "Hrdina našeho věku" od Lermontova, Gončarovův "Oblomov", Turgeněvovi "Otcové a· děti" neb Dostoj evského "Běsi"? Leč namítnete mně: což Tolstého "Vojna a mír", tento prototyp historického románu vůbec? Nezabíjí jedním rázem vyslovení toho jména všecku argumentaci, podnícenou skepsí Dostojevského? Nikterak. Tolstoj nepostavil se ve "Vojně a míru" příkře proti západnímu románu historíckému, jak jeho vrcholky značí V. Hugo, G. Flaubert, K. F. Meyer, pouze hromadnou psychologií dějin, nýbrž ještě věcí podstatnější. Kdežto básníci historických románů na západě prchají do minulosti před svou dobou, kouzlí si suggestivně a s evokační silou věku kulturní oblasti, společenské scenerie, do nichž nedoléhá pranic z našich zápasů, krisí, nadějí, postupuje Lev Tolstoj opačně: aby porozuměl vůdčím silám přítomného Ruska, sleduje jeho kořeny zpět, a tak jeho román mohl by se obdobou k veledílu Tainovu, komponovanému příbuzně jmenovati "Počátky současného Ruska" Ř vše, o čcm Tolstoj psal z napoleonské velké doby, hybalo dle jeho ikušeností stále ještě Ruskemšede *