162 AI~NE NOVÁK: kultur, všech filosofií, všech náboženství, byl Dar" winův evolucionism potvornou hádankou. Tolstoj, jenž s hrdinskou trpělivostí ruského oráče vyorával i na nejtvrdších skalách i na nejsypčejších písčinách hluboké a úrodné brázdy "lidského, příliš lidského", obrátil se brutálně zády k nejlidštějšímu ze všech básníků, k Shakespeareovi. Ale bez těchto překvapujících defektů, vyhnaných až do obrovité krajnosti, nebyl by Goethe Goethem, Renan Renanem, Tolstoj Tolstým a vůbec genius geniem; tato jednostrannost nepatří jen k intellektuální jejich osobnosti, nýbrž spíše skládá část jich osudu, právě jako chmurný fanatism patří k osudu Mohamedovu, selská neústupnost k osudu Lutherovu, studená logičnost k osudu Napoleonovu. Při přehlídce obrazů Dostojevskij zaujal naprosto odmítavé stanovisko k historickým a náboženským malbám, v nichž do sedmdesátých let na Rusi viděli a uctívali vrchol národního umění, a v nichž starší ruská škola malířská opravdu vytvořila několik mistrovských děl. Historického umění Dostojevskij vůbec neoceňoval a nedoceňoval; jest obecně znám jeho zdrželivý 'chlad a jeho tendenční věta, jimiž r. 1869 vyjádřil svůj vztah k právě dokončené "Vojně a míru". A přece Dostojevskij naprosto nepatřil k oné radikálně-liberální levici v ruské literatuře, která viděla v historické tradici a v jejím slovesném udržování i oslavování největší nebezpečí pt:o mravní a společenský pokrok ; naopak cítil vášnivě v národní minulosti všecky živé a živné síly národní existence. Avšak literárně neměl naprosto vztahu k historickému umění: viděl dosti dějinné velikosti a dosti dějového bohatýrství v přítomnosti a nemusil jich hledati v časové dálce. V ruské literatuře vůbec přes všecek horoucí vlastenecký tradicionalism historií a povídek Ka-