MU2:0Vl: A OSUDY. 161 tečnosti otevře cizině oči pro gemy Makovského jako netušil Turgeněv, že neruští čtenáři "Lovcových zápisků" snadno se stanou obdivovateli krajinomaleb Šiškinových. Dostojevskému, jehož pravdymilovnost a pravdomluvnost dávají právě "Deníku spisovatelovu" ethos naprosto jedinečné i v ruské literatuře, tak vášnivě zamilované do pravdy, i když jest starou, škaredou a svraskalou ženou, nestačí přiznati, že nevěří ve vítězství ruské malby za hranicemi. Jsa naprosto neodvislý od mrzké tyranie t. zv. veřejného mínění a neuvyknuv lichotiti komukoliv, vyzná tento uvědomělý protinožec všeho žurnalismu, že ani sám nevěří v umělecké a lidské hodnoty obrazů určených k vývozu. Jest dosti geniálním a dosti samostatným duchem, aby měl odvahu nebýti všestranným a vše<:ko rovně chápajícím i vděčně přijímajícím pozorovatelem a chvalořečníkem, odvahu, za niž' by se průměrný novinář z hloubi duše zastyděl, a za niž by jej jeho chef-redaktor vyplísnil, ukazuje k tomu, že moderní žurnalista jako pravý opak starého Sokrata má věděti vše, rozuměti všemu. Dostojevskij naopak ukazuje se nám krajně ·jednostranným, a než nás seznámí s tím, co plně chápe a co opravdově miluje, ohradí se s celou SVOll čestnou rozhodností proti všemu, co odmítá a čemu prostě nechce rozuměti. V této promyšlené a uvědomělé jednostrannosti vidím přímo rys geniální: alespoň žádný opravdový genius neobejde se bez ní, třebaže historicky založení školenci a· školáci nedovedli toho pochopiti a -- odpustiti. Goethe, v celku praotec skoro všeho, co se jmenuje německou romantikou, odsoudil a s osudnou příkrostí odmrštil největšího tragika romantické doby Kleista. Renanovi, jenž odkázal novodobé Evropě sladké a složité umění oddati se rozkoši všech 11