158 ARNE; NOVÁK: více než zevní rázovitou realitu, než zvykovou, dějovou a dekorativní náplň a nikoliv zároveň i zorný úhel myšlenkový i směr pro kritiku hodnot i skizzu pro architektoniku ideí. Vše to je předobrazeno, napověděno, utajeno v kollektivním vědomí národa; národní poeta, velký odmykatel a naplnitel, přeměňuje latentní síly v čin, dává promluviti tajemstvím zpívajícím pod zemí. Národní literatura ruská nevděčí za svou velikost jen plnokvětému cl jadrnému realismu, s nímž Gogol, Turgeněv, Dostojevskij a Tolstoj zobrazili ve velkých souborných a skladných typech ruský lid a kraj, ruskou společnost a přírodu, širou step a temné kouty Petrohradu, nýbrž daleko spíše pí'Ivodnosti a hloubce ideí, které ztělesnili ve svých postavách a dějích, v novosti a ryzosti světového názoru, jímž podložili svoie skladby, aniž porušili svézákonnost života, v smělosti a prudkosti kritiky, jíž podrobili své hrdiny a celý národ stojící za nimi, ba více, celou evropskou společnost vyznávající týž mravní řád. A stejnou cestou šel Ibsen, zakladatel světové velikosti v literatuře norské: podává sice společenskou realitu severského světa zmítajícího se V konfliktech rozkládajícího se kapitalismu, podává ji v nebývalé praegnanci neúprosně pronikavého znatele, ·Ieč soud~ ji zároveň smělou kritikou mravní a společenskou, ·jeiíž klady i zápory temení ze staletých zkušeností národního genia norského. Mí'Ižeme dospěti i my Čechové jinou cestou k velké literatuře národní? Leč chci se vrátiti k Dostojevskému, jehož soustředěný pohled upírá se na obrazová díla ruských mistrí'I, určená pro Vídeň. Dostojevský', jenž ii~ něKolikráte proslovil obdobnou skepsi, prostě ~ nevěří, že bv na západě kdy mohli porozuměti podstatě ruského ~ národního umění. Neien že nevěří. ale - nestará se ví'Ibec,· on muž vznětu a podnětu,' o~ to, aby