Mu7.0vf: A OSUDY. 149 zazní erotické tóny na místech nejdramatičtějších: když básník kontrastuje hrdý sen jinošství s mdlou realitou života; když vycení žárlivost naň své zuby; když vědomí samoty se přepodstatňuj e v pocit umrtvující pouště; když po rozchodu účtuje poeta s ženskou představou "věčnosti" v lásce; když v rybím pohledu ženském rozevírá se naprostá jistota odcizení. Než, erotika Theerovy knihy vrcholí tam, kde zároveň vystupňován jest jeho pessimism: v d~lších skladbách "Tragická cesta" a "Děs minulosti". Obě básně patří úzce k sobě: totéž cyklické pojetí, táž trojí, ostře prokreslená ženská podobizna, totéž děsivé spojení rozkoše a ukrutenství, táž kletba nenávratné, ale přece nezapomenutelné minulosti. A co vyvolává si básník v těchto tragických reminiscencích ze svých erotických románů? Zda něhu, zda splynutí, zda rozkoš? Nikoliv, jenom onu hrůzu náhlého odcizení, onen vniterný povel, jenž vytrhl z milenčina objetí a přikazoval: "To opusť, všechno jest lež!" Hlas duše byl silnější než hlas sl11yslí't i lásky. Daleko mocněji než ve "Výpravách k Já" dal mu Theer zazněti v přítomné knize. Vedle hudebního principu značí tento filosofický živel největší nový klad "Úzkostí a nadějí". Druhdy ozýval se tento hlas u Theera jen jako záporná, odmítavá skepse, která rušila illuse smyslů; dnes však jest to opravdová intel1ektuální síla, která, překonávajíc celou soustavu nihilismu, dává konečně člověku peruti k odvážnému letu do dalšího života. Vedle tragického dialogu mezi smysly a poznáním tvoří základní motiv "Úzkostí a nadějí" veliké duo Smrti a Života, a celé "Úzkosti a naděje" dramatisují myšlenkový rozvoj od nihilistické samomluvy "Smrt zpívá" až k závěrečnému "Monologu srpnové noci", kde vítězí pocit a radost věčného života, věčného ruchu, věčného rhytmu. Přerod, jejž básník vložil do dvou posledních od-