MU?:OVf: A OSUDY, 147 dnes tiché a cudné kouzlo samoty, vedle jiskřivé vřavy měst, nádraží a přístavišť zná i mlčení alpských sněhů, vedle bronzového varu letních odpůldní měsíční stříbření jarních podvečerl1. Mluveno obrazem, vzatým z hudby: nejsou to pouze třeskuté dojmy polyfonické, jimž jest dnes Theer básník přístupen, nýbrž j~ho duši iaujalá i kouzla jemné a čisté hudby komorní, pláč houslí, stesk violy, zpověď klavíru. A snad nejdet~1 o pouhé obrazné rčení. Pozorný čtenář najde v "Uzkostech a nadějích" přímý vliv hudební, od zvukového ladění veršl1, po symfonickou stavbu knihy, kde se básníkovi podařilo úplně vyrovnati rozčlenění na věty myšlenkové s rozčleněním na věty hudební. Tato jemňoučká kulturní tajemství byla energickému naturistovi z "Výprav k Já" docela nedostupna, a tehdy by nebyl dovedl napsati, či spíše zazpívati ani toužebné sloky z "Měsíčné noci", jež zní: "Na moře myslim: v chvili tu se měsíc stříbří na hlati. Mít duši láskou zalitu a líbati a líbati!" ani tu shelleyovskou hymnu večera, která se čte v básni "Poutník": "Tu poutník zůstal stát. Nad zídku vykloněn zřel stromyv zahradě ... Jak stříbrný by sen tu snily, tiše tak ty stromy, druh a druh, ve vlídný, přítulný. se spialy čarokruh,. již od let, v míru tak, vždy v květnu, na večer, šly v koupel stříbrnou za sladké hudby sfér ... " A přece .. : všecek tento smyslový svět, ať zní fortissimem či ať zpívá v pianissimech, znamená pro básníka Theera pouhý povrch. Jsa důslednýmduali~ stou, který nezrtá a nepřijímá pantheistického ztotožnění s vesmírem, založil Theer celol.1 svou poesi *