14G ARNV NOVÁK: vagoně rozkoš i děs davové vřavy a jako alkoholem neb smyslným chtíčem omamuje se hádkou a písní, nepřátelstvím i sbratřením kypícího zástupu ve vlaku. Vpíjí před jarem všecek hluk a ruch přístaviště, vání vlajek, píseň kladiv, skřípění hřídelů, svit čerstvých lodic, a všemi smysly mu zachvívá rhytmus odjezdu, fanfára vyplutí, kynutí dálek. Mísí se lačně do nedělního proudu na nábřeží, do lázně elektrického světla, do vlnění poprsí, loktů a boků. S rozkošípohana, uctívajícího přírodní síly, oddává se moci živlů, věčnému kypění země, divokému letu vichru, svůdnému hukotu vody a nekonečnému neklidu plamenů: přímo cosi tvrdého, barbarského a svalového jest skryto v tomto Theerově kultu nahé a prudké síly, v tomto rubensovském opojení se tělem, pohybem, massou. Jen sensua1ista tak uvědomělý a kultivovaný jest schopen některých smělých a nervních postřehů, jež v "Úzkostech a nadějích" vryjí se až krvavě neodbytně do paměti. Tak hrt"tzná freska Života v toužebně vábivé písni osvobozující Smrti: "Otrokář drsný, se zdravým oddechem z hlubokých plic, důtky ni ve spánku od sebe nedal, v bok si je položil." Neb zhuštěně náladová skizza jižního kraje: "Vidím prach, který cestou se zdvihal, když omnibus jel mezi révou, pokojt"t jižní dusno, frak sklepníka. Nic už více." Nebo dva obrazy, pravdivě kruté introspekce "Samota kočka sedne mi v týl, předouc, mne ukonejší" a "Tak jako netopýra na dřevo přibíjí vrat, chtěl srdci bych učinit svému". Tohoto žádostivého pijáka smyslných dojmů znali jsme ovšem již z "Výprav k Já"; co však tam bylo zvědavostí, proměniio"se v 'J" Úzkostech a nadějích" v bezpečné poznání. ~ Ale v novém .básnickém díle'rozšířilaJse'j oblast smyslového chápání a vznícení Theerova o~celou řadu možností. Vedle rušného světa davů zná