MLi2:0VI: A OSUDY. 143 meč. Z "Pohanských plamenů" zapomeneme stěží na jemnou humanistickou variaci zádumčivých veršů "Eheu, fugaces, Postume", do nichž graciósně zachycen pablesk XV I. věku. Tak zalehne nám hluboko v mysl zaéhmuřená samomluva Caravaggiova, temně podmalovaná, s tvrdou a mohutnou modelací obrysů. Pobělohorská ballada se sarkastickou pointou "Apoštolové" ze stejnojmenné knihy působí jako prudký sled nenávistných výstřelů, které vypálila vášnivá zášť k protireformaci. A přece psala tuto tragickou grotesku táž ruka, která v monol9gu Ignáce z Loyoly před Františkem Borgiášem nakreslila v mohutných hieratických rysech děsivě pravdivou tvář Societatis Jesu s tim zevním ledem maskujícím zkrocenou vášnivost, že čtenář přímo myslí na velkolepou sochu vychrtlého a pathetického Borgiáše na Karlově mostě od krajně barokního Brokoffa. Několik takových básní odškodňuje čtenáře i kritika za drtivou únavu, již značí četba i analysa cyklu "Svědomím věků". Ovšem právě tyto mistrovské kusy dávají iměřiti hloubku úpadku, který značí básnic~ý průměr trilogie od zralého Macharova umění. Jsou jeho velkou cH, ale i přísnou obžalobou. A přece: nevěříme, že by úpadek byl trvalý a konečný. Básník, jenž, třeba výjimečn~, dovedl se tak dramaticky útočným pohledem podívati v ukrutné oko dějinné tragoedie, bohdá ucítí zase ve svalech a v mozku dramatickou sílu, aby se vyprostil ze spárů ďábla mechanismu. A zatím co krátkozrací Macharovi obdivovatelé koří se právě tomuto jeho období úpadkovému, čekáme my, kdož ctíme v něm především básníka schopného dynamické velikosti, až se vyprostí. Pak zatleskáme mu právě tak opravdově, jako jsme dnes zasyčeli. Vše z plnosti přesvědčení a z plnosti důvodí'l. Vyložili jsme je snad dosti zevrubně.