MužovI: A OSUDY. I formově skládají se sbírky z básní dvojího charakteru. jádrem knih jsou rozsáhlé, většinou nerýmované a iambické skladby výpravné, nesevřené do. strof a plynoucí pohodlně širokým tokem epickým. Episody, vložky, meditační vsuvky udržují děj, a obdobně suchý výčet, jednotvárný popis, mechanické líčení věsí se výpravným veršům na křídla. Tyto básně, často ve formě dopisů, monologů, letopisů, relací mění se v únavné své beztvárnosti v pouhou rhytmovanou prósu bez barvy, bez lesku, bez vůně. Pak čtou se u básníka, jenž jindy dovede na své kovadlině energickým perlíkem formovati řeč a verš mistrovsky, takovéto ukázky "Sestra zpívala si píseň lásky, jak jí v upomínkách duše zbyla, než jí ta.dy ostříhali vlasy." "Tu lidí statisíce se sešlo se všech stran, i mistrů všelikých a cechů velká síla." "Což když se stalo, šel lid zase po svých a nouzi hladu nesl trpělivěj." "Vatikán celý ihned naplnil se písaři, překladateli a vědci (iamby!)." "A s našeho vzal vítr kusy střechy, že lij e se tam - ale páni řekli: nač opravovat, vydrží to chvíli, a bude konec." Mezi tato základní čísla širokého výpravného proudu vložil básník, jak jsme vi~ěli, drobnější ornamentální výplně. Mají i formově svůj ráz. jsou to stručnější, uzavřené, stroficky členěné kusy,. soustředěné ballady, zpěvné romance, vypointované obrázky historické kratších verši'! a rýmové zdoby., Odečteme-Ii některé hrůzné sonety a neméně kakofoni~ké terciny, najdeme tu ohlasy lidových epických zpěvů; dějepisné rýmovačky, jaké psávali jan z Hvězdy a Simeon Karel Macháček blahé paměti; prostoduché legendy pro školu a di'!m ve slohu 'Františka Sušila. jmenovitě v knize "Barbarú", která umělecky stojí n'ejníže z trojice, nešetřil Machar tímto pochybným genrem. Mezi trapnými dvojverším "Hlavy svatého Diviše" čtou se na př. slova: "Klap-