liO ARNE NOVÁI\: vých linií, kde jeho současníci byli barevnými malíři impressionistických dojmů a temnosvitnými ~virtuosy šeřícího se citového života. I jeho nové knihy jsou přísně intel1ektualistické: odtud jejich suchost a střízlivost, ale i jejich jasná, mužná, tvrdá upřímnost. Bohužel nepostavil Machar do jejich služeb nejvyšší dary svého intel1ektualismu. Jeho rozum koná zde sice v hojné míře funkci hromadící, kupící, sběratel;kou, avšak nevyrovnává jí činností třídící, odlišující, vylučující. Machar tentokráte strávil své síly příliš v mechanické rekonstrukci a nepostoupil ke hlubokomyslné interpretaci. Prominul si též všecko zhuštění, soustředění, všecku námahu zkratky, každou obtíž zámlk, nápovědí, umělých point. Proto většina básní působí tak prozatímně, nahodile, libovolně. A přece nelze jich nazvati pouhými náčrtky: tomu vadí ta nepoměrná přítěž učených poznatků, kulturních jednotlivostí, historických materialií, snesenýchúmQrně básníkem. jsou to tři knihy velmi poučné. Historická repetitoria, paedagogům vítaná skladiště pro školní čítanky, hotová kulturní, umělecká a náboženská kolektanea. A však to se literárního. kritika konečně netýče. VI I. A básnická forma posledních tří knih Macharových? Právě na ní poznáváme nejbolestněji, jak umdlely a usnuly vyšší schopnosti poetova intellektu při mechanickém tvořeni. jak bylo libovolně improvisováno bez autokritiky. jak básně vznikaly bez revise,bez retuší, bez úzkostného stilisování. Mnohé z nich psány jsou pouze pro zrak, aniž by ucho bylo kontrolovalo rhytmický chod, hudební. plnost rýmů, zvukovou stavbu větnou.