M1I1()vr 11 ()Slll)\,. 139 tím, že nemá krajinného pozadí, na němž by se rýsovaly postavy, a z něhož vyrůstaly by děje. Nedostatku toho nenahradí volně vložené krajinářské momentky, které jsou beze vztahu k epické podstatě knih. I v tom Machar se zpronevěřil svému starému umění. Řecké jeho motivy byly prosyceny vůní hellenské půdy, zrcadlily jižní nebe, zvučely hudbou hymetských včel. Zamračené děje "jedu z judey" vstávaly jako přísné stíny ze slavné Campagně, která nemizela ani na okamžik i v dějinné filosofii "Říma" z dohledu. Odlesky tohoto krásného názoru o jednotě vlašské půdy a italské národní duše kmitnou se ještě sem tam v "Pohanských plamenech", "Barbaři" však a "Apoštolové" nemají takového pozadí. Výjimky potvrzují jen správnost našeho kritického požadavku. Kolik získala suchá bohoslovecká disputace mezi Chelčickým a Biskupcem na břehu rybničném tím, že do ní šplounal stesk vody a šuměl povzdech rákosí! jakou kulissu dala Praha hořící v slunečním západě zklamanému gestu znechuceného Zikmunda? jinde však nepozval jí básník nikde za tragickou účastnici našich dějů, nesnažil se přečísti protireformační drama z jejího zdiva, z pláče jejích zvonů, z šedomodré mlhy jejích chrámů. Zdá se mi, že Svatopluk Čech měl ve svém "Václavu z Michalovic" jemnější a umělečtější instinkt pro účast tohoto genia loci v našem dějinném. dramatě. VI. Básníkův poměr k pramenům a předlohám patří k oné oblasti umělecké činnosti, kterou výhradně řídí intellekt. Machar platíval vždy za příkladného básníka intellektualistu; za ostrého kreslíře rozumo-