MlI7.ovf' A OSUDY. 1:l7 skutkem hrozbě arcibiskupově, neroste z universitního bohoslovce ve vůdce lidu, nekráčí bohatýr~ky na hranici: prostě rekapituluje v dojaté a nestupňované vzpomínce jednotlivá údobí svoje činnosti; a touže statick.ou methodou podáni nám nejen meditační rekové reformační, jako Chelčický neb Hus, ale í dramatičtí mužové činu, jako Luther neb CromwelI. Krvavý Jan Mydlář nestíná čtyřiadvacet hlav na Staroměstském náměstí - on koná o popravě pouze vyčerpávající přednášku. Valdštýn, svůdný problém pro veškeré historické dramatiky a dramatické historiky, nezjeví se nám v napiaté bezprostřednosti: jeho tělo tlí již v Kartouzích u Jičína, když podává Jaroslav z Martinic svou dÍlkladnou, Leč v podání mdlou relací o celé jeho tragedii Vilému Slavatovi. Macharův poměr k vlastním epickým dějům a ·postavám není jen ideově nedomyšlený a osobně vlažný; není ani básnicky bezprostřední. Mezi básníkem a jeho hrdiny i příběhy stojí cosi, co brání mohutnosti uměleckého dojmu. Co odcizuje většinu skladeb čtenáři. Co mělo býti přemoženo, přetaveno, zdoláno. Jsou to Macharovy historické prameny. V. Machar zpracoval ve svých posledních třech knihách obrovskou dějinnou látku. Středověk a tři století novověká, historii církevní i světskou, vývoj renaissančního umění i náboženské reformace, papežskou "chronique scandaleuse" i anekdotický m:lteriál k dějinám vlašského malířství. Zabral se do mnišských ~kronik a pročetl profánní dějepisy; přihlédl sem tam k věrohodným aktům a nepohrdl