Mu2oVJ: A OSUDY. Jen výjimečně odhaluje své postavy v prudkém rozporu vnitřním. Čeká, až děj vychladne v dějepisný příběh. Zaujme k burácení historických sil vzdálené a mnohdy i opatrné stanovisko, aby ho vlny nestrhovaly a nebrotiIy. Odstoupí od velké figury, dokud vášnivý var jejího srdce i osudu nesesedne se v studenou úvahu monologu. Opravdovým epikům houstne vypravování namnoze v napiaté drama; dialogické části přecházejí v soustředěnou stichomythii; vše se mění v pohyb, v postoj, v mimiku. Naopak maji u Machara převahu přímo formy protidramatické, v nichž pohodlně a poklidně vládne statický, ko~mplační, trpný názor o životě. Nevpadáme doprostřed diplomatické akce, která nelítostně zatahuje kličku kolem hrdla rekova a tím zcela přesunuje světovou rovnováhu; teprve, když vše jest zkoncováno a odbyto, zasedne zpravodaj ke stolku a buď v soukromém dopise nebo v politické relaci podá čistě vypracovaný referát o celém průběhu. Nestřetneme se, zatajujíce dech, s hrdinou v napiatých hodinách jeho krise, kdy celá bytost, vydrážděná k nejvyšší intensitě, vzpírá se kvačícímu osudu, nýbrž někdy v prázdni stáří, skorem nad hrobem, v meditační slabosti vypoví nám umoudřelý rek v soustavném monologu urovnaný průběh svého života pěkně po pořádku. (Ach, těch nekonečných monologů u Machara! Nenenáviděl monologl't nadarmo dramatik od hlavy k patě, jakým byl zralý Ibsen!) Nemísíme se do vražedných bitev barbarských císařl't a kráil't, ani do úskočných piklů vlašských papežl't, kdy pod divými kopyty cválajících vášní padají masky křesťanství s korunovaných a infulovaných hlav; musíme počkati, až kdesi v temné a bezhlasé celle klášterní podá o nich mnich-kronikář zřeďující a triviaIisující zvěst. Před našimi zraky nevznikají obrazy s úsměvem náhle zrozených polo-