MlJ7.0Vt: A OSUDY. 13- filosofickou onen pessimistický názor o vývoji lidstva, jejž jsme odhadli na dně jeho nových básni sepětim jich se staršimi díly. Neužíl oné myšlenkové kostry za komposiční princíp svoji trílogie. INerozvíl ideové svoji koncepce v jednotlívých dílech cyklu "Svědomim ~věků" tak, jako hudební tvůrce symfonie rozvíjí ve velkých větách své skladby základni thema vždy plněji a bohatěji. Nadarmo sliboval úhrnný název "Svědomim věků", přibarvený spíše kazatelsky než básnicky, ideový organismus; místo něho dostává se nám konglomerátu, pojeného příbuzností látkovou. Sama básníka děsí místy pustá nuda mechanického řazení, a proto snaží se překonati ji sem tam drobnými ornamentálními výplněmi. Mezi annalistickými výpisky zaleskne se v sluncí a v mlčení bezejmenná historická krajinka. Prostoduchý genre ze středověkého života usměje se mezi klášterními rozvláčnými kronikami. Uprostřed bitevních a diplomatických referátů zahlaholí břeskný rhytmus starodávného vojenského popěvku. Nad krvavými hrůzami protireforma~ními zatřese lehkými křídly bezstarostný ohlas lidové písně.. Ale i tyto volné neepické vložky stojí pod podobnou starší Macharovou ornamentikou; často jim chybí nálada a nejčastěji uzavřená a zralá plnost básnic'kého slova. Vedle myšlenkové organisace schází cyklu ještě cosi nezbytnějšího: jednota osobnosti, kteráž by nesla celek. Pamatujete se, jak jindy u Machara i v básni nejobjektivnější krvácel kus jeho životopisu? jak v obou primitivistických freskách ;,Matka Husova" a "Matka Žížkova" propukala pyšná intensita jeho synovské lásky? jak posměšný Alkibiades provázel bitvu u Aigospotamů ironickými poznámkami, v nichž syčel básníkův vlastní vztek proti vůdcům národa? jak v monologu unaveného Augusta