132 ARNE NOVÁK: Pod cirkevni korou bují hellenské jaro, aby ji ko-nečně prorazilo; nevěřte však, že tentokráte zvítězí kladné hodnoty života .. V umění ovládnou planí rutinéři,na trůnech rozkošničtí egoisté a v srdcích konečně temná a chmurná protireformace, vražednice všech laskavých pudll lidské bytosti. A Ipřijdou "Apoštolové" . Reformationis primordia salubria et compendíosa. Řeční, káže, horuje se mnoho; náboženské traktáty vkládají se do verši'!. Jednotě dostává se v duchu Denisově jednostranné' apotheosy; Bílá Hora se probírá s nebásnickou důkladností Mistra Cam pana. Vítězí aspoň tuto idea reformace, nehmotný princip, pravda boží? Starý dějinný pessimism básníkův jest silnější: nad reformací triumfuje protireformace, protože se opírá o meč a o ďábla. A znovu volá Ježíš na kříži velkým hlasem: "Elói, Elói, lama zabachtani!" Macharovy knihy nepatři k moderní novoidealistické renaissanci: nejen jednotlivec, ale všecko lidstvo jest v nich vázáno hmotnými silami, které v temném a beznadějném determinismu podla~nují a omezují velké projevy mravnich sil člověka. Uhrn zla přesahuje daleko ethickou vůli člověka, která nepřelomí svých okovů přes všecko úsilí velkých osobností, jež jsou jedinym kladem této hořké planety. Dějiny jsou v poslednich důsledcích obětí ďábelského mechanismu. Bohužel, samy poslední Macharovy knihy. básnické také. I I I. Nečekejte v marné důvěřivosti, že Machar ve třech svazcích "Barbarli", "Pohanských plamenů" a "Apoštolů" proměnil v jednotící soustavu dějinně