MUZOVJ: A OSUDY. 120 rozumět, vzíti na svá bedra kus jeho hoře, sesíliti jeho protest a souhlasiti s jeho dějinným pessimismem: s nimi chce obcovat, do jejich krajín touží putovat, jimi zalidní svoje knihy. Tak zasvítil mu i Damašek jeho smyslů, barevný a slastný Krym a později též Italie, nikoliv exotickou dálkou, chvilkovým dojmovým dobrodružstvím, nýbrž jako domov duše, pro který básník právě dospěl, kde po prvé se napila roztoužená mysl ze skutečných zdrojů jižního neromantického jasu, klidně rhytmované harmonie. Jen takto možno porozumHi Macharově antice, kde císařský Řím jest bytostným středem, a povrchněji pojatá Hellas pouhou předmluvou. Macharovo Imperium Romanum' není naprosto objektivním obrazem, získaným ve~studiu a v kombinaci: za každou postavou sténá výkřik básníkův po svalnaté síle, po rozumovém zákonu, po hromadné kázni, výkřik, jenž vycházel z hlubin věku úpadkového, rozvolněného. I v "jedu z judey" nebo v obrovském pamfletu, nadepsaném "Řím", jest koncepce krajně osobní, ač básník užívá namnoze masek a pseudonymů; zaměňte hesla judaismu a křesťanství slovy romantika a dekadence a pocítíte, jak se i tuto pádně a neodbytně vrývá do vaší mysli zkrvácený spár nejosobnějšího básníka. Pohříchu ne již všude. Samo dekorační přičlenění ornamentální knihy "V záři hellenského slunce" k logickému celku "jedu z judey" oslabuje účin, neboť básník zráží svou vlastní methodu. Uznává po prvé nadvládu látky nad tvůrcovou osobností. Evokuje figury pro figury, výjevy pro výjevy, scenerie pro scenerie, aniž sám se vzrušuje a vzněcuje. Uvádí do své knihy cizince, jimž není přítelem ni sokem; 'Zabývá ~ť deskripčně životními útvary, ke kterým nemá poměru;~řeční a medituje othematech, daných zevně, prameny, předlohami. Neodolává 9