128 ARNE NOVÁK: ať se jmenuje dekorací či popisným objektivismem. Neznaje ohledů a smlouvání, vypověděl boj .na nůž onomu pohodlnému a trpnému mechanismu veršovců bez temperamentu, kteří závisíce na básnické látce, sbírají motivy, loví figury, slídí po sceneriích. Jeho opravdu mohutná poesíe, i když jest epická, má ráz velké zpovědi; každý rys má svůj vztah k básníkovu životu, jak jest prožit, probojován, protrpěn. Odtud Macharův prudký poměr lásky k Nerudovi a prudký poměr nenávisti k Zeyerovi. Neruda nenapsal verše, aniž by nenamočil pero do své husté a temné krve, aniž by básnický obraz nevytrhl z vlastních intensivních zažitků, aniž by neodposlouchal rhytmus vlastním tepnám a vlastnímu srdci. Naopak Zeyer, jenž se vůči životu nezbavil cizineckého poměru, spokojil se častokrát obnovováním cizích obrazů, parafrasí daných látek, pokornou službou básnické objektivnosti. I historická poesie Macharova řízena byla v kořenech svých krvavou subjektivností, dynamickým odporem proti každému mechanismu. Bodli jste ostře nabroušenou dýkou k srdci postav na jeho historických plátnech, a tryskala vlastní básníkova krev. Rok 1897 jest terminus a quo. V naze upřímné knize ,,1893~1896", která později mezi sbírkami Macharovými zcela zmizela, našel básník po prvé vztah k antice: vášnivý, divoký, paradoxní vztah. Valerius Asiaticus, Nero, JuHan Odpadlík, vztahují k němu_přes němé a hluché věky ruce, a básník, odcizehý svým vrstevníkům, chápe se dlaní těch prudce. Nejsou to vyschlé, vybílené, drolící se ruce marných mumií, nýbrž rhytmuje v nich horečná krev, vibrují pobouřené nervy, žhne vlhká pleť; ave, poeta, resurrecturi te salutant! Básník prosí Merkuria, aby mu přivedl z podsvětí pouze stíny těch duchů, kteří dovedou mu po-