Mulovf. A OSUDY. 127 I. j. S. Machar neobvykle rozšířil a prohloubil kolísavý pojem básníka moderního. Složitým a často překvapujícím svým rozvojem dal mu velmi široký obsah. Byl moderním básníkem v rozmarných svých začátcích, kdy prožíval prudké srážky nervního impressionismu s ironickou skepsí. Leč zůstal jím též tehdy, když oddal se důslednému kultu rozumu a když pozvedal kovové desky kladných hodnot. Milovali jsme v něm moderního básníka, dokud s něžným rozechvěním a s důvěrnou trpělivostí hledače bolestných odstínů a lkavých polotónů analysoval vibrující nervstvo soudobé bytosti ženské. Přehoupl se však po té k synthetickému postupu a vyhledával pouze mužské charaktery, jakoby ulité z jednoho kusu pevné spěže bez puklin a kazů: nepřestal při tom býti moderním básníkem. Definovali jsme jeho modernost tím, že vlil do napiatých tepen prudkých svých veršů všecku specifickou vášeň, zášť a nevěru našeho věku, a hle, jeho díla nepřestala působiti moderně, když s úporným a fanatickým svým rozumářstvím rozhodl se pro moudrost nečasovou, pravidlo nadosobní, studený stoicism věkovitý. Silná a tvrdá osobnost trvala, a různé fase nepřestávaly býti vyhráněny v určité soustavě hlubší jednoty. V ášnivá modernost Macharova spočívá v odvaze a v schopnosti dynamicky zdramatisovati všecko, čehokoliv se jen dotkne kypivou a nespoutanou silou své jednostranně mužné a protiromantické personality. Všude krvácí a kvasí bolestný a dravý otisk jeho orliho spáru, jenž se hluboko a nelitostně vrývá, aby chvátil tím bezpečněji. Machar vymycoval krok za krokem ze své poesie každou lhostejnost,