126 ARNE NOVÁK: cích keřích růžových, po laskání krásné ženy, probírá se zvolna intel1ektuální díl našeho já z mrákot a hledá analogie: Kdy, jen kdy byli jsme takto zdrceni a rozdrceni? i Před týdnem na předměstí, když jsme bloudili nekonečnou činžovní třídou s vysokými domy a bez kusu modrého nebe, s nesmírným po~tem pravoúhlých příček a bez nejmenší vegetace; bylo to tehdy, kdy chodili jsme dům od domu, hledajíce přítelův byt a nenalézajíce ani jeho, ani perspektivy, která by nás potěšila? Či bylo to před rokem, přede dvěma, nad nově se hromadícími svazky historického románu tak ušlechtilé tendence a tak ubohé stavby, kdy jsme bojovali celou silou své vúle proti usnutí a kdy jsme si v utrýzněné hlavě s námahou rekapitulovali figury, děj, zápletky? Nebo tenkráte za časú kvetoucí mladosti a pověrčivé oddanosti vědě, kdy jsme na konci sexty opakovali na rychlo celou dějepisnou látku, historii středověku v přehledě, rozvrhnuvše si na každý den tři století? ,,0, krásná dobo mladých vděkú, 'jak marně ždáme po tvém věku ... !" Ale všecky analogie ani nepomohou, ani neuleví. Prostý čtenář jde jednoduše za léčivým osvěžením: vyslechne Beethovenovo smyčcové kvartetto, navštíví velkou firmu květinářskou, dá se polaskat sestrou, ženou, nebo milenkou a nepřipustí si ni jediné výčitky svědomí věků. I kritik by zvolil rád jeho osud, avšak nesmí. Má mravní úkol, čestné poslání, vznešenou missi, jak se říká; musí najíti důvod, kde čtenář si konstatuje dojem, musí pěkně trpělivě, dí'lkladně, věcně rozanalysovati motivy souhlasu či nesouhlasu, musí uvésti nahodilé své rozladění na obecné esthetické zákony. Musí, musí, musí ... Spartam, quam nactus es, orna! Nuže, jménem Páně!