122 . ARNE NOVÁK: Při tom stíhá je jakýsi nepokoj, stupňovaný až k horečce, jakési donjuanství poznání i rozkoše, jakýsi faustovský pud, žádající věčného přepodstatňování se. Co píše básník o arabském soku a zvědavci náhody, mrzkém Hasanovi, platí v duchovnější obdobě i o poetovi Varjanu i o umělkyni, zvané Frau Land a konečně ve sféře smyslové erotiky o zhýralém hraběti Kryštofu des Loges: "Byl to člověk nepokojný vnitř i vně; těžko bylo mu n(něčem se ustáliti, tíže v tom setrvati. Od dětství miloval nepokoj a změnu. Každá věc zhnusila se mu, jak ji poznal, byť jen povrchem, a dříve než jiní, domníval se, že všecko prohlédl. A rychle střídal přátelstvíJ.i nepřátelství, jako rychle měnil oděvy, souložnice, zaměstnání, libůstky. A jako rád zpěnil koně pod sebou, až chvěl se na celém těle, tak toužil uštvati desaterý život, kde jíní proklímali v sedle, kolébáni volným klusem, život jeden." Pro lidi tohoto nebezpečného a výjimečného typu, v němž se kříží dobrodruh s umělcem, není než jediná přijatelná forma života: experiment. Šaldovy postavy stále a vždy experimentují, čím odvážněji, paradoxněji, zločinněji, tím lépe. Nelekají se žádných hranic: paní Erna Landová počne experimentovati se svým úspěchem, se svým uměním, se svou tragičností; plukovník Mi.inz hodí v sázku mládí a štěstí svého dítěte, aby vyhrál na nebi vojenskou satisfakci, a za jakou cenu experimentuje dokonce spisovatel Jan Varjan! Tento dandy a svůdce, proniknutý až do poslední buňky jedem Kierkegaardových fanatiků hříchu, zadrhne svůj solneszovský osud na dva odvážné uzly: živí své dohasínající, marné a studené umění teplou krví hrdinské a skoro svaté ženské bytosti a o tuto ženu, pramen posvěcující milosti, svede divoký zápas se samým Bohem. Experiment podniknutý s mrazivě