Mu2ovl" A OSUDY. 121 neprávem Zl dědictví romantiky, a jež byly nedostupny jeho statickému pojetí· života. Měl jistě pravdu, že umělce nejednou svádějí k psychologickým skokům, jež mají nahraditi trpělivou, souvislou, pomalou motivaci velkých duševních přerodů (neušel tomu úskalí ani Šalda právě v příběhu paní Landové), ale nedovedl pochopiti, že právě v nich a snad pouze v nich nejplněji propuká synthetická schopnost pravého básníka. Skoro všecky postavy, jimiž F. X. Šalda zalidnil své povídky a románové studie, patří k jednomu a témuž lidskému typu, v naší poesii skoro takřka novému. Jsou to lidé zralí a znalí, oklamaní a klamající milenci života a všech jeho záludných darů, mužové a ženy velkých zkušeností psychologických, kteří daleko za sebou nechali mládí a všecku naivnost. Nesouce na hrdých plecích tíhu pokročilé a raffinované civilisace, snad se ani nenarodili prostoduchými a bezelstnými, a příliš záhy otrávil je život svými pomalu, avšak jistě působícími jedy. Mezi touhou a činem leží u všech složitá a těžká reflexe, která se věsí na paty každému citu a každému hnutí smyslu a nervů; není jistě náhodou, že všichni, nepíší-li deník, vedou dlouhé samomluvy a svěřují se noci, samotě, přírodě se svými dumami. Velmi záhy kreslí jim život malou kolmou vrásku trpké reflexe mezi obočí a rýsuje jim posměšný, ironický rys kolem jemných rtLI, abych mluvil často se vracející fysiognomickou řečí Šaldovou. Ale tito reflexivní a raffinovaní duchové, jejichž úpadkovost není hypothesou přírodovědeckou, ani dekorací literární, nýbrž přesně zjištěnou psychologickou zkušeností, neztratili tím, že život znají až na dno jeho ssedliny a kvasnic, schopnosti a touhy žít. Naopak jsou lačnými požívači všech možností osudu a neustávají vyhledávati nové formy životního požitku a duševního zúčastnění.