120 ARNE NOVÁK: zevními ději svých postav, leč není to pohodlný, pravidelný, každodenní tok života, jehož vlny tu náš, zájem strhují, - Š:l1da miluje z celého osudu člověkov a jen dvě, tři velké situace, v nichž se jeho všecka soustředěná osobnost vzepne, aby vzdorovala osudu, a v nichž pak padá k zemi, buď oblita očistn).m světlem tragické krásy neb sražena v groteskní pose uboze směšného lidství. Pro takový hrůzný a polosměšný výjev posledního honu za mladou, nahou vášní, jenž se promění v pitvorný hon za smrtí, psán jest příběh o "Hraběti Kryštofu des Loges". Celá tragikomedie "Modloslužebnika" vyhnána jest do krajností jen proto, aby dvě scény odhalily bizarrní děs Mlinzova "smilství s neplodnou Chimaerou": v'jedné zavírá se pokořený voják před světlem a životem, aby sepsal marnou obhajobu své ponížené cti, aniž přece může se zamknouti před pohledem života, který přijde v zlé vlašské masce nenáviděné a sestárlé milenky Assunty, a v druhé scéně pádí pološílený, polosměšný Mlinz se starou zkrvavenou šavlí přes župan, chtěje vyrvati svou domnělou dědičku a milovanou dceru lásce a životu, aby sám padl jako žalostný don Quijote v pospassmrti. Ale vedle těchto scén, zbásněných na samém rozhraní grotesknosti a tragiky, jsou v knize i výjevy vznešeně: tragické a i v těch se krystalisuje celý osud jakoby rázem v mystickém rozjasnění. Uvádím alespoň jednu z nich: paní Erna Landová pálí hluboko a vysoko v lese a vysoko v pohoří a ještě hlouběji v noci všecky milostné památky po jediném muži, který mezi tolika milenci byl jí osudem, a čeká, až studený vítr uhasí oharky, a až ranní úsvit zaplaší očistné hvězdy: zde láme se sudba tragické a zároveň ironické herečky ve dví, a z hříšnice, mluveno církevně a lidově, stává se kajícnice. Nic nenáviděl naturalism více než takové velké symbolické výjevy, které pokládal ne