Mulovf: A OSUDY. llH životních", podařilo se vystihnouti čtyřikráte ono hromadné prostředí, proti němuž jeho rekové revoltují. V povídce o janu Varjanovi jeho útočně karikující kresba až řezavě přesně chytila naparfumovanou bědnost dnešních pražských literárních salonů. V románovém příběhu v hříšnici a kajícnici Erně Landové zhuštěna jest v jakousi ostrou a omamně vonící tresť duše včerejší Vídně, kde vše jest hrou a mdlobou, režisérstvím požitku a školou zbabělosti. Groteskní figura plukovníka MOnze zvedá své hrůzně zkřivené obrysy na pozadí malého českého města, v němž o rozpadávající zdivo barevné minulosti se tříští fanfára voj enské polnice a smích zlenošilých důstojníků, a čtenář přímo vdechuje ten provinciální vzduch, nasycen~r trouchní bezmocné romantiky a ospalosti spokojené nudy. Ba i v arabské povídce o perle jetimě, nad níž vlají lehké závoje báchorky a symbolů, vyvolán jest svět mohamedánských dobrodružných lovců perel a majitel u karavan s takovou silou, že cítíme po přečtení v nozdrách horký a slaný vzduch, přivátý od průlivu Ormuzského. Kdežto tedy u spisovatele naturalistického vzniká silný dojem hromadného prostředí tím, že se románové postavy s ním stotožňují, vyvolává jej Šalda úmyslnou a přímo nepřátelskou differenciací, která neschází ni v jediné povídce. Od naturalismu dělí Šaldovu románovou prósu skoro všecko. jeho hovory jsou vším spíše než fonografickým ohlasem mluvy ulice a salonu: v jejich silném lyrismu a v jejich reflexivním rozletu prozra~uje se jejich puvod z monologu; osoby si přemyslily, přestilisovaly, přeříkaly v přísné samotě každé slovo, každý obrat, každou kadenci větnou, než vyřkly ji před kýmsi druhým a to v pointě skoro ~epigramatické, s obsažností aforismu, s vroucností lyrického verše, Spisovatel provází čtenáře spíše vnitřními než