118 ARNE NOVÁK: arabesce povídkové, jednak k úmyslnému zatěžování děje reflexí, takže práce se rozrůstaly až románově. V posledních rocích naopak zhušťuje, krátí, sestručňuje, takže jeho práce tuhnou v klassický útvar novellistický ostrých dějových obrysú a pregnantní psychologické charakteristiky, aniž přece se tratí cokoliv z lyrického kouzla a z tragického oparu ¸ pouze barbar by hledal prototyp stromu v tom, že by osekal všecky kvetoucí a bohatě zlistěné větve a haluze a vyhnal z nich zpěvné ptáky a bzučící včely' . Šalda reklamuje sám pro své povídky čestný browningovský název "dramat duše"; ještě ostřeji bychom je nazvali snad duševními monodramaty. V každé novelle neb románové studii Šaldově stojí jeden, velký, ironický neb tragický osud: odtržen od společnosti a vzpíraje se zpravidla jejímu hromadnému řádu, žije tu nějaký bolestný samotář celou tíhu lidského bytí, za sebe a pro sebe, čistě jen na svou pěst a ve své režii. Tyto básnické monografie jedinečných, a přece nejednou symbolických figur, jsou nejpřikřejším protikladem každého naturalismu: s hrdou a důslednou misanthropií jest v nich jednotlivec odtržen právě od toho, s čím jej naturalisté tak usilovně a tak přesvědčivě vázali, od doby a od prostředí, od rasy a od kasty, od fysického i duševního okolí. Ironický spisovatel Jan Varjan právě jako tragická hříšnice a kajícnice Ema Landová nebo zrazený a zahořklý voják plukovník MUt1Z, tyto tři největší postavy knihy, rozpomenou se na společnost teprve ve chvíli, kdy se proti ní postaví do boje na nůž; do té doby míjejí jí s opovržlivou lhostejností, necítíce nižádné souvislosti s ní. A hle, právě tomuto zapřisáhlému individualistovi, jenž v nakvašeném úvodním slově mluví s takovým despektem o jakékoliv "karakteristice hromadných útvarů