MUí'ovf' A OSUDY. 117 fosforeskujících myšlenek, ale sotva kdo z posluchačl'! nepochopil, že mu nad hlavou š..umí a zpívá kus nejosobnější zpovědi. Ve F. X. Saldovi vždycky doplňoval krítik básníka, nebo přesněji řečeno: kritik stále v něm zápasil s poetou!. zrazuje jej a jsa jím zrazován. A proto když F. X. Salda přistoupil k první bilanci životního svého díla, aby je výběrem i seřaděním sám soudil, ale i jednotil, vykazuje básnickým knihám rovnocenné místo vedle svazkú kritik a essayú, staví do brány svých vybraných prací sbírku povídek, do středu komposici románovou a do závěru cyklus lyriky, svoje to privatissimum. Ovšem, pouze naivnímu čtenáři múže se zdáti, že toto malebné střídání knih básnických a kritických definitivně rozřešuje poměr obou literárních sklonů v osobnosti Šaldově; naopak: do kritických úvah padá často v plných a zpěvných proudech jeho lyrismus a v povídkách nejednou zatkne svl'!j břitký spár kritické pozorování života a lidí do epické pohody, v básních leckdy prozradí raffinovaná narážka nejen kulturu, ale i úhel nazírání ducha, kritického a v essayíCh kreslena jest mnohá literárrtí či umělecká figura po zpúsobě románovém. Leč celou peripetii dramatického toho poměru nebude lze přehlédnouti dříve, než budeme míti v ruce všech sedm svazkl'! spisú Šaldových, z nichž vy~el první, obsahuje "Život ironický a jiné povídky". Kniha povídek Šaldových uzavírá žeň posledních osmi let; pouze zralým a vyspělým výtvorl'!m přán přístup do sbírky. A přece každý poněkud pozornější po~ hled na uměleckou organisaci sedmi těch čísel uhodne okamžitě, že i posledních osm rokú značí u ŠaldynovelIisty vývojový vzestup a umělecký rúst od etapy k etapě. Když psal románový příběh o "Frau Land, hříšnici a kaiícnici" a ještě o tři roky později, kdy vznikl ,.Život ironický", tíhl jednak k malebné