110 ARNE NOVÁK: mnohokráte JIZ v novelIistických pracích starších, vyložil názory, dojmy a tuchy sběhlého studenta Jindřicha Lišky, znepřáteleného s rodiči a žijícího u Šolarů, s velkou láskou a obšírností a jako .nadšený vyznavač Dostojevského dal jeho diskussím a tužbám několikráte suggestivní formu mystických vidění a náboženských symbolů. Jedním slovem: vyzpovídal se tímto Jindřichem Liškou. S hlediska románového umění nevyrovnal se však nikterak s touto svou oblíbenou postavou. Její vztah k ději a k hlavním postavám románu jest nejasný a nepropracovaný; jediné poměr. mladého Lišky k rozvráceným rodičům vyložen jest sice krátce, ale za to s působivou dramatičností. Sám Liškův návrat k rodné půdě, jeho zbožné zaslíbení se "duši pramenů" - což přece náleželo k ústřednímu problému celé knihy -- zůstává spíše myšlenkovým postulátem než románovou skutečností. Ostře pozorující a výrazně kreslící realistapsycholog nezachoval tu rovnováhu s ideologem, hloubajícím a proucím se o všech vnitřních těžko· stech posledního pokolení. Druhá část románu, které umdlévající síla zvolna odumírajícího spisovatele nemohla věnovati již ucelující a vyrovnávající revisi, zůstala hluboko za první polovicí, kde navršeno jest až marnotratně tolik realistického a psychologického umění. Literární pokolení, k němuž Josef Matějka náležel, a které mohlo teprve po jeho smrti doceniti uměleckou vážnost a idealistickou opravdovost svého nešťastného druha, stiženo bylo bludnou věrou, že román, je-Ii psychologickým dokumentem dobovým, stojí zvláště vysoko na umělecké stupnici. I nejlepší z generace této promarnili mnoho času a sil, v nichž byli'by bývali schopni vytvořiti hodnotná díla románové epiky tím, že se ze široka zpovídali, že s pedantismem mikrologů zaznamenávali