MU?:OVE' A OSUDY. 109 děj vesnických romanu: nevypráví o venkově za velkého veřejného vzruchu, jaký přínáší na př. volební a náboženská agitace, a třeba že v několika scénách nadhodil vpád socialismu na venkov,' přece se v jádře vyhnul oné rušné dějové sféře, do níž Antonín Sova zaklel události svého "Tómy Bojara". Je-li proti generaci otců v "Duši pramenů" svět patriarchálních dědů posunut do pozadí, rozrostly se v románě nepoměrně ony partie, kde spisovatel psychologicky zpodobuje svět mládeže. Nikoliv k prospěchu románu, nikoli s uměleckou hospodárností. "Duše pramenů" jest exponována jako román rodiny Šolarovy, v níž básník nesporně zachytí! mnoho z vlastního rod u. Vedle Šolara, který celou povahou dobře hověl Matějkovu sklonu rozumářského hloubavce a neumdlévajícího debatéra, nesou s počátku děj Šolarovy dvě děti, dospívající a vážná dívka Jula a rozkošný hošík Jenda. Jula vnáší do knihy živel erotický, u Matějky stlumený, plachý, jen skrovně. smyslností podmalovaný, kolem postavičky Jendovy pak nakreslilo umné a skutečně básnické pero spisovatelovo celou spleť kouzelných přírodních, zvykových a' náladových arabesek, že čtenář lituje, když se šachovnice knihy náhle mizí tato půvabná postavička, provázená stále kusem přírodní vůně a jarního slunce. Místo dětí Šolarových stává se pak representantem mládeže a brzy i hlavní postavou románu Jindřich Liška, jedna z těch nesčíslných problematických povah, jimiž jsou zalidněny přečetné romány posledního desítiletí. Načrtli jsme již v několika větách duševní obraz oné mladé generace, která oklikou přes myšlenkový nihilism posledních výhonků pokrokového hnutí se vrací na venkov, aby se ve smyslu ruské literatury tam oprostila, zlidštěla, čili, mluveno s Matějkou, našla duši pramenů. Josef Matějka, který se tímto typem obíral