MUZOVf: A OSUDY. 107 V mohutném a přímo symbolickém tom to výjevu ze západočeského venkoval ze viděti klíč k porozumění "Duše pramenů", velikého, ač místy zlomkovitého románu z moderní naší vesnice, který jako druhou část básnické pozůstalosti Josefa Matěj ky vydal" Kruh českých spisovatelů". Uvědomělý potomek tvrdého a hloubavého kmene selského na Hořovicku, jemuž dlouholetý pobyt v Praze jen zbystřil smysl pro životní formy venkova, podnikl smělý umělecký pokus románově zpodobiti domov za tragické doby přerodu, kdy starý patriarchální poměr k půdě ustupuje lehčí, strojové produkci zemědělské, uchvácené zištnou horečkou současného života. Josef Matějka, jenž miloval v hrdé a osamělé své duši nade vše zoufalé boje s čestnými prohrami a charakterními porážkami, pojímal tento přerod skutečně jako jev tragický. Nevšiml si pouze hněvivého a uraženého odporu staré patriarchální selské generace, reptající ve výměncích a na cestě z kostela proti lehčímu způsobu těžení a práce; jeho psychologický bystrozrak uhodl též, jak moderní pokrokoví rolníci marně hledají šťastné uspokojení a klidnou radost ve svém podnikání, jak trpí v hlubinách srdcí ztrátou důvěrného a dětinského poměru k zemi a ku práci, jak nepatrnými shledávají výtěžky úsilí tak promyšleného a poučeného. A vedle oněch roztrpčených dědů a těchto neuspokojených otcú vyrůstá pokolení nové ... ona generace, jejíž zmatky a bolesti cukaly v nervech spisovatelových. Slabší, projemnělé, zádumčivé plémě, nadané neschopností plodně žít, šťastně přijímat, klidně pracovat; lidé přílišně záujatého mozku a nedostatečných rukou; vytrženci z půdy a z kořenú, kteří posléze, když našli svět iIIusí příliš prázdným, zase se vracejí domů, do rasy, aby naslouchali v podivném mysticismu hluboko dole šumící a kroužící duši pramenů.