Mu2ovf: A OSUDY. 105 z otěží; reliefnost nebyla vždy jeho darem. Jsou u něho spíše pravidlem než výjimkou strany plné krásného, jemného, pečlivého detailu, ale bez úhrnného soustředění, bez pevné kostry, bez jednotící linie: tříšť psychických arabesek .- A takový byl i jeho sloh, ciselovaný, hledaný, kroužený a kroucený někdy až k baroknosti. Na každém Matějkově odstavci bylo úsilně pracováno, broušeno, hlazeno, než dospěl tvaru ne-Ii definitivního, tedy alespoň nezvykle nového a překvapujícího; Meredith nebyl nadarmo nad jiné oblíbeným autorem M1tějkovým. Není vždy smyta s Matějkových period, přetížených a strojených, námaha, s jakou je stilisova!. Jako při všem, zúčastnil se při slohovém úsilí Matějka dvojí, vzájemně rozpolcený, Matějka rozkošnický sensitiv a Matějka ironický analytik. Ze slastné a vlahé koupele smyslových postřehi't vystupuje úvodní věta práce "Vokovech země": "Horké, krvácející tóny večera roztékaly se do měkké hnědi s lehkým fialovým nádechem, patrným zvláště v korunách ovocné aleje na lukách prosáklých důvěrnou, hlubokou červení ostřicových lat." Naproti tomu kolik jedů ironického mozku vssála partie "Malého proroka", kde zachycuje se nálada mrzáčkova: "Anebo: vtlačit se do očí některému vítězi nejobdivovanějšímu u podjezdu slavnostní síně, a tak jako prohodit kamarádské slovo, jakési "Bratře" mezi dvojí přivření víček... mezi skvělé obrazy tam nakupené, pevně, jistě ... jaká lázeň vonná, vřelá, sladkál" Tam, kde Matějka mohl se plně oddati zálibn 'mu umění stilisty, pohrávajícího arabeskami, obrazy, ironickými příkrasami, kde jeho analytický mozek a sensitivní smysly postavily se do služeb rozmarného formalismu, kde vše bylo větnou pěnou, slohovým pelem, uměleckou bravurou, vznikaly kusy paradoxně a kapriciosně jedinečné ...