Mu20VJ: A OSUD\'. 101 ale zcela zhroucený nesouměrným, chvatným, nervosním provedením .. , a od té doby rozsáhlejší skladba románová byla ústředním snem mladého spisovatele, - jehož naprostý neúspěch u kritiky dovedl podrážditi, nikoliv však odstraniti. Románová komposice "Legenda o nedostavitelném chrámu" nedošla plné vnitřní krystalisace a zltstala pouhým torsem. Matějku novellistu, jenž byl tuhý a pilný, ale i pečlivý a úzkostlivý dělník pera, doplňoval Matějka kritik, veřejnosti skoro neznámý. Ale přečtěte ty podepsané a pseudonymní články a posudky v posledních ročnících" Literárních listlt" a tu í tam jinde, v nichž Matějka, hltavý a vnímavý čtenář vrtkavého vkusu a rozmarných zálib, vybíjel svou analytickou potřebu, svúj spekulativní nepokoj, svou - mírnou ironii. a sesílíte úsudek, načerpaný z četby jeho novellistického odkazu, že tomuto spisovateli netušených duševních rozloh bylo literární umění svatou věcí osobního osudu, která není dána pohodlnou dobrotou náhody, nýbrž jíž nutno dobývati jako pokladu v temné hloubce. M1tějkltv vstup do literatury spadá do doby, kdy stvoření české moderní prósy zneklidňovalo srdce i touhy mladého pokolení. Generace devadesátých let našla svou mateřštinu v lyrickém básnictví, které opsalo od Machara po Březinu, od Sovy po Karáska tak velikou křivku vývojovou, že nebylo možno prozatím jíti dále. Ale ti, kdož přicházeli počátkem nového století, snad méně ideologičtější a převratní, méně analytičtí a odbojní než jejich předchůdci, cítili, že se mohou plně vysloviti jen v epice románové. Byli věru málo spokojeni s tím, co poskytovala posud česká prósa výpravná: nevyhovovala jim arciť střízlivá, nehybná, šedivě realistická malba společenská, v níž není dramatického vzruchu ani psychologického napětí, v níž spisovatel netvoří,