MuZovf A OSUDY. 97 na svou úlohu, a žijí samy pro sebe svůj život přírodní síly. Neznám nic moudřejšího." Umělci, kteří takto prudce prožívají dojmy, jedinečné, zhuštěné, soustředěné dojmy, nejsou nikdy chráněni před náhlým a teskným probuzením z nich, jež znamená strašný pessimism. Což nepohynu i já, tak mocně vznícený a rozechvěný, stejně jako ten dojem? Proč a k čemu jsem žil, když vše, co bylo mým údělem, sejde jako květ čilimníku, jako písen ptačí, jako pel pastelu malířova? Tento stesk marnosti stihl všecky rozkošnické dilletanty od krále Xerxa u Hellespontu až po básníka Barresa, cítícího vůni rozkladu při procházce spadalým listím Versaillesu v hodině pohřbu Gounodova. Ani Miloš Jiránek nezůstal toho stesku ušetřen. Kmitne se občas jeho fialový blesk nejen tam, kde Jiránek medituje o dojmech, ale též tam, kde odvozuje význam umělecké práce vlastní i svých druhů. Nečiní si illusí, ale netroufá také. Našel pro svou víru krásný obraz - a jest to jistě více než obraz - který se čte na konci jeho přednášky o českém umění: "Všichni jsme jenom dlaždičky, které se kladou do prachu a bláta silnice aby se po nich jelo dál, a bylo by zbytečno ptát se, kdy dojdeme k cílL" Obraz je vzat z Nerudy a posvěcen Nerudovým statečným kladem "já ledačím jsem byl v tom božím světě a čím jsem byl, tím jsem byl rád!" S tou cudnou skromností soudil Mjloš Jiránek-umělec o svém díle a jeho smyslu. Miloš Jiránek, rozkošnický požívač krásných dojmů a kouzelný jich vykladač, soudil o ceně svého života, který tolik vznětů přinesl, s hlubokou vděčností. Nikdo neví, jaká poslední myšlenka kmitla se mozkem jeho před hodinou zkázy; víme však, nač a jak přál si mysliti na sklonku života. Napsal to, líče konec Jánošíkův: "Jánošík zařval prý tak, že ho bylo slyšet ha deset mil v okolí. Ale nevěřím, že to 7