94 ARNE NOVÁK: nale se ovládající, odvažuje švih i energii, neCllljediný pohyb zmateně, zbytečně nebo bezúčelně". A tato národní empirie dávala Jiránkovi právo oceniti nejen českost Manesovu neb Alšovu, ale i krásu českých lidí činu ze 60. a 70. let, těch "starých pánů", které poznal na Slovensku a jimiž se pyšnil i jeho podřipský rod. Jest jasno, jak u Miloše Jiránka se celý problém národnosti přesunoval na půdu uměleckou; celá bytost Jiránkova tkvěla všemi kořeny v této plldě. Umění, z něhož ovládal dvě větve, malířství a literaturu, bylo mu nejen povoláním, ale i světovým názorem a poslední životní moudrostí. Byl z těch, kdož žijí, pracují a trpí pro krásu, ale ne pro krásu hotovou, danou, bezpečnou, nýbrž pro krásu, kterou dlužno tápavě a bolestně hledati, jíž třeba celým životem dobývati, za jakou se platí osudem. "Nedostatečnost života byla by nesnesitelná, kdyby nebylo umění. Není ani nutno, abychom se sami dopustili nějaké zvláštní nízkosti, stačí, že se cítíme lidmi a že tedy nemáme k ní dál nežli jiní. Je velkou úlevou myšlenka, že jsme také lidsky schopni vrcholkťt. Mám rád umění ne pro illusi, kterou nás šálí, ne proto, že dovede zalhat bídu, v níž žijeme, a okrášlit ji modrým neb růžovým sklem, ale za to, že v nás obnovuje pocit spravedlnosti, za to, že svou nadzemskou krásou drží rovnováhu naší nízkosti". Toť jedna z Jiránkových uměleckých zpovědí očistných a osvobozujících, jakých plno roztroušeno po jeho slovesném díle. Jiránek prožíval umění a jmenovitě výtvarné umění zpťtsobem troj ím: jako malířský tvťtrce, jako vnímající požitkář, jako dťtvěrný vykladač; nás zde zajimá pouze druhá a třetí funkce. Vnímací schopnost a chápavý zájem pro výtvarné umění u Jiránka byly nadmíru široké: ob· jímaly staré i moderní malířství, anonymní umění