Mu20vÉ A OSUDY. 93 Jiránkovi očekávali, že skonči perspektivou na práce a sliby svých druhú v pavi110ně pod zahradou Kinského, otáčí svúj pohled trochu výše, aby ve stínech starých stromú vyhledal "Národopisné museum českoslovanské", jehož poklady dávají odpovědi na ony otázky a značí pro naše umělce nejen napomenutí, ale i závazek a - naději. Jiránek nepřipouštěl přímého přejímání neb mechanického napodobení lidových motivú, ale pravil: "Bylo by to jistě nemalou oporou, kdybychom našli v lidovém umění příbuznost cítění a potvrzení svého dnešního chtění. Viděl bych v tom přímo jakési umělecké šlechtictví, na které lze býti pyšným: měli jsme předky čistých uměleckých instinktlt, kteří ve svých primitivních poměrech realisovali zcela naivně, oč se my dnes uvědoměle pokoušíme." Jiránek nedospěl k tomuto názoru snad jen raffinovanou úvahou novoprimitivisty, umdleného v knihovnách a obrazárnách; naopak, ve všem tom vězí dobrý kus nejpoctivější empirie. Jaká živá a sytá zkušenost proudí ve slovech, prozrazujících Jiránkovy mnoholeté znalosti uherského Slovenska: "Kdo viděl slovácké talíře na trzích tam dole, na dlažbě nebo u cesty v příkopu jako velké květy, ocení je jinak nežli ve skříni nebo na stěně městského bytu; voda chutná tam jinak z malovaného džbánku, a džbánek je vám milejší pro vzpomínku na ty rozkošné horské prameny; rukávec musíte prohlížet z blízka, když v něm vězí ruka, která jej vyšívala, a halenu pochopíte v celé její nádheře teprve, když jste v ní prospali noc pod širým nebem." A tak jak) toto národní umění byla Jiránkovi všecka národnost velmi živou empirií. V tom byl pravým učedníkem svého zbožňovaného Nerudy, v tom se právem hlásil i k Havlíčkovi, jejž nazval "V rozkošné jubilejní črtě krásně "athletou zápasníkem v olympijském slova smyslu; zdravý, doko-