92 ARNE NOVÁK: dátI nejen pointu, ale i symbolický smysl; chápe vedle pochodů myšlenkových i rozmary nervů a.hry smyslu; slučuje ocenění děl s výkladem života. Při veškeré úsečnosti, kterou se vyznačovaly veškeré stati Jiránkovy, není ni jedné mezi jeho studiemi monografického rázu, aby v ní chyběl dramatický prvek ..Jiránek nezapomínal, že umělecké tvoření opravdového mistra je vždy provázeno vzrušeným osudem, vnitřním napětím. Nezůstalo však při těchto podobiznách, jimiž si Jiránek zdůvodňoval vděčnou lásku a nadšený obdiv k vyvolencům svého srdce. Nestačilo mu viděti je osamoceně a bez souvislosti, a tak počal studovati a odkrývati polozapomenuté nebo nedoceněné malíře naší minulosti: ukázal nám Quida Manesa, Karla Purkyni, Soběslava Pinkase, analysoval "Moderní galerii" a dospěl posléze k odvážnému, leč i šťastnému nárysu vývoje českého malířství. Nemluví tu klidný, ověřený, daty a nomenklaturou-přetížený historik; Jiránek jest stále zúčastněn,-~stále zaujat,· stále zaměstnán problémy, které byly jeho osobními problémy. Kde miluje. jest obšírný v enthusiasmech a upozorňovacích poznámkách; dovede však býti stručnýnl a skoupým razitelem odmítavých závěrečných soudů. A našli-Ii jsme v Jiránkových monografiich dramatické prvky, upoutá nás tím spíše v historické skizze jeho ,,0 českém malířství moderním" dramatické řešení: dle interpretace Jiránkovy vede v našem výtvarnictví stálý zápas umělecký svéráz naší rasy. dotud plně nevyvinutý a nevyjádřený, s uměleckými vlivy evropskými. Jest možno, abychom zvítězili -v umění právě tím;"'že vybavíme a po svém vyslovíme svou národní bytost? Ci zůstane naším stálým údělem vyjadřováti se cizími uměleCkými prostředky? Toť závěrečné otázky Jiránkovy. A hle, ve chvíli, kdy posluchači