Mulov!č A OSUDY. 91 ještě dnes dáno žíti pod sluncem", jak napsal ve "Dvou večerech pařížských", jednom z vrcholů české prósy impressionistické. A tento temperamentní Pařížan zakotvil pevněji než kdokoli z jeho druhů v idei umění národního. .Jest posud v živé paměti Jiránkova krásná přednáška v "Národním domě" na Smíchově v dubnu r. 1909. pojmenovaná ,,0 českém malfřství moderním". Po dlouhých odstavcfch výtvarné retrospektivy, při níž nakreslena malebným a pružným slovem nejedna nezapomenutelná podobizna a kriticky oceněn tak mnohý umělecký směr, zastavil se mluvčí pojednou u otázky, zda možno současnému pokolení malířskému dohoniti Evropu, zda však také stačí, dohoníme-Ii ji. Odpovědi zněly záporně. Nemůžeme dohnati Evropu, ježto našemu umění schází skoro 30 let vývoje. a protože nemáme plynulé tradice, tam pak, kde byly prvky takové tradice, neznáme jich ani. Nestačilo by však, kdybychom byli jen Evropany, a neměli svého přiléhavého výrazu pro svůj svět a pro své potřeby. A tato dvojí úvaha určovala především směr literárnímu a kritickému usilování Jiránkovu. Miloš Jiránek se chtěl orientovatí o všem, co naše výtvarná minulost v XIX. věku vykazuje, nejprve jako láskyplný milovník, brzo však jako synthetisující dějepisec . .Jeho poměr k velkým našim zíevLlIn výtvarným, k Josefu Manesovi, k Mikuláši Alšovi, k .Jaroslavu Cermákovi, k Hanuši Schwaigrovi, o nichž nám zanechal studie v článcfch i v knižních úvodech, byl krajně osobní, - enthusiasm- a vděčnost rozhodovaly tu hlavně, a silné doimy z dětství rovněž nebvly zcela neúčastny. Miloš .Jiránek, který i jako malíř měl zvláštní zálibu-pro~ podobiznu, portrétu je svoie miláčkv velmF důvěrně .•.. aC:- osobitě: zná spoustu intimních detailů ze života, jimž dovede