90 ARNE NOVÁK: obroditi a očistiti se krásou až k tomu stupni, že zapomeneš na sebe. Nevybírám nahodilé myšlenkové tendence z kypícího duševního života Jiránkova, nýbrž cítím, že jsou tu základní motivy, na něž sám komponoval svá leta přemyšlení, vnímání a práce, až do té děsné chvíle, kdy závist zlých božstev odtrhla umělce od jeho nástroje a záštiplnou pěstí roztloukla klaviaturu, zpřetrhala struny, povraždila nezrozené tóny ... a teprve pak zardousila člověka. Nevím věru, zda kdokoliv z Jiránkova pokoleni přemýšlel tak opravdově a trpěl tak krvavě problémem národnosti v umění, jako právě on. Hlásil se s hrdostí k výtvarné generaci, jež v prudkém kosmopolitismu rozběhla se do světa, aby spolupracovala na evropském umění, aby odpoutávajíc se od děl a snah českých svých předchůdců, připiala se docela na francouzské tradice. Jestliže ostatní malíři a sochaři z "Man esa" pojali toto dogma jen čistě výtvarně, zmizel v něm Jiránek na čas celou svou osobností. Přines si z Prahy značnou průpravu jazykovou a literární, pofrancouzštil se v Paříži značně. Pronikal všemi!taji, rozmary a odstíny francouzské umělecké dušeod Delacroixe a Musseta až po Degase a Gauguina, oďčemž podal nám velmi výmluvná svědectví; prožil velmi intensivně Paříž'a to nejen Paříž výtvarnou; a i jeho kosmopolitism prozrazoval francouzskou perspektivu. Tak Jiránkův kult Španělska, o nějž se sdílel s mlčelivým důvěrníkem uměleckých svých lásek, s malířem Karlem Myslbekem, jest bez francouzské inspirace nemyslitelný: Manet a Whistler uvedli jej k Velasquezovi a ~přes-něho k Jiránkovu zvláštnímu oblíbenci Goyovi,ak:" vášnivé "'a~barevné tanečnice v španělském pavilloně;v "Ulici národů" odhalily mu teprve "zá. zraky' barvy''''a 'světla Španělska,jeho'-noblesucc instinktivní, předkulturní, nejprudší život, kterým jest