86 ARNE NOVÁK: perovy příspěvky do "Soupisu uměleckých památek", vydávaného Českou akademií. Kamper sledoval český barok nejraději v jeho posledních fasích, kde ustupuje skrovnému českému rokoku a pak nejistému empíru. Vyportretoval nám několik postav barokních opožděncú, kteří zabloudili do nepravé doby a dostávali se s ní do sporu, neumějíce pochopiti velkých proudú, hučících kolem nich. Oblíbil si a představil nám nikoliv bez přecenění "čásLwského filosofa" Jana Ferdinanda Opize, jellJž obrovská rukop::Jná pozi':~,t:;Lst jest obsáhlou studnicí zpráv pro onu přechodní dobu. Přispěl k seznání a ocenění "českého klassika" Václava Jana Tomáška, který patří názorem i směrem docela století XV II!., třebaže se dočkal R. Wagnera. V hovorech pak vracíval se rád i k jiným podobným nečasovcúm staropražským, na př. k Mozartovu příteli Josefu Bretfeldovi, "strážci koruny St1VU rytířského", nebo k podivínskému professoru Janu Maxi Schottkému, jenž nám zanechal po Schallerovi nejobšírnější obraz Staré Prahy; snad by si byl jich povšiml i literárně. Připadá mně stále, že Kamper sám měl ve svých žilách mnoho kapek jejich krve. Žil v době demokratické a miloval šlechtický věk osmnáctý; pracoval v denním listě a toužil po nerušené umělecké prázdni; musil se účastniti literárních organisací a stavěl nade vše labužnický diletantism; propagoval moderní umění a přijímal nejmocnější podněty z barokních děl; srostl s Malou stranou a zničil svoje síly jako dramaturg vinohradského divadla. Nebyl nikdy tak ucelen a soustředěn, aby mohl větším dílem organisovati svůj esthetický ideál - a tak zanechaltříšť feuilletoni't, spoustu článki'l, nesoustavné bohatství referátů. Snad přátelé Kamperovi se pokusí zachrániti z deníků se rozpadajících1 a z časopis!t