MULOVf' A OSUDY, 85 nictví patří k nejlepšímu, co napsal. V "České literatuře X IX. století" vystopoval pozorně a velmi poučně prvopočátky novočeského dramatu až po Tyla a jmenovitě podobiznu svého oblíbence Turinského občerstvil velmi svěže; není náhodou, že z celého Máchy, který mu byl umělcem úplně cizorodým, nejlépe zachytí I jeho zlomkovitou činnost dramatickou. Kamperovy monografické studie o našich scenických básnících z 60. až 80. let, oJ. J. Kolárovi, E. Bozděchovi a L. Stroupežnickém, utkvívají v mysli; vlastní divadelní nerv jejich díla dovedl vždycky obnažiti. Ve výtvarném umění obracel se Kamperův zájem vždy uvědoměleji a soustavněji od tvoření současného k starému malířství. Počátkem 90. let byl láskyplným tlumočníkem snah skupiny Manesovské a řada typických moderních mistrů, Aleš, Schwaiger, Marold. jenewein, Orlík, našla v něm nadšeného vykladače. Opíraie se o znalost přečetných obrazáren, poučen o vývoji malířství až k impressionismu, zasvěcen lépe než kdo jiný do české výtvarné tradice, dovedl bystře postihnouti vnitřní cenu obrazu a malíře a přiblížiti ji snad více literárně než výtvarně diváku. Ale čím mu byla všecka moderní malba proti pražskému baroku? Proti temnému pathosu mužného Brandla, proti zlatým a rusým feeriím, jimiž zaplavil klenby pražských kostelů vzdušný Rainer? Kamper o těchto dvou mistrech, za jejichž díly konal stále zbožné pouti, jsa dohrým znalcem pražského místopisu, napsal zajímavé práce, které však sám pokládal za prozatímní a v nichž nám ztlstaf dlužen to, co mohl dáti přede všemi Jinými - výklad o jejich životních podmínkách a kulturních předpokladech dohových. Že by byla tato evokace českého baroka z XV JI I. věku nebyla pohřešovala ani pevného věcného základu, dosvědčují nám Kgm-