76 ARNE NOVÁK: dějin našich seskupují se organicky do dvou řad. Ideologa, jenž šel po stopách české esthetické a kritické myšlenky, nemohl neupoutati její velký tvůrce a inspirátor, mladý Palacký. Zde bylo vše, co Čecha mohlo vábiti k předmětu: těsný styk filosofie s literaturou, problém pramenů a vlivů, zájem o methodu, kulturně reformní pathos, neprozkoumanost látky, ale i nedostatek slohových otázek, volná spojitost s vnitřní osobností. Výsledky byly znamenité: nevím, zda dáti přednost dvěma důkladným a jasným studiím o filosofii Palackého, či vzornému vydání Palackého drobných spisů z esthetiky a kritiky. ~ Druhá skupina literárně dějepisných prací Cechových stojí ještě výše a to nejenom svým značným objemem. Leander Cech byl z prvních, kdož podrobili přesnému odbornému zkoumání pomocí moderních method kritických naši generaci "Májovou", měníce tak předmět nadšeného obdivu neb stranického nepřátelství v objekt věcného rozboru. Již v tom byl literární čin, za nějž se Čechovi nedostalo věru valného vděku. Byl obviněn z nedostatku piety, že zasvětil Světlé tak důkladnou knihu, jakou jsme před tím měli snad jen o Jungmannovi, sklidil výtku Hálkova snižovatele, že ocenil jeho dílo cestou srovnávací. Opětně nebyla to pouhá náhoda, proč si vybral pokolení F álkovo, Fričovo, Světlé za látku svého zkoumání. Byli tu duchové, kteří předem chtěli býti hlasateli ideí a potom teprve umělci slova. Byly tu myšlenky, které rozvíjely cizí podněty a hlásily se k zahraničním vlivům. Byla tu doba, která měla program společenské a mravní obrody a řešila jej sice v duchu evropském, ale v českém národním tlumočení. Byla tu generace, která zamyslíla se nad problémem národnosti. I vracel se Leander Čech, řeše úkol literárně historický, k otázkám, jež jej zaměstnávaly jako kritika současné žatvy knižní, a proto