Mu2ov!: A OSUDY, 75 livf!.'Leander Čech byl kritik, v němž nebyla ani jediná žilka básnická, ani jediný nerv umělecký: i Obl starší představitelé rozvážné a obzíravé kritiky "professorské", Josef Durdík a Jan Ev. Kosina byli u srovnání s nim básníky, Durdík - škrobený pathetik, Kosina - staromódní idyllik. Tento naprostý nedostatek umělecké povahy kalí povážlivě i nejlepší práce Čechovy. Nikdy nedovedl učený kritik vystihnouti slohovou svéráznost, osobitou expressi, výrazové kouzlo básníka, jejž znal sebe lépe, i jeho slohová pozorování o Světlé neb Hálkovi jsou matná, příliš všeobecná, neurčitá, l1edoved~ouce vsuggerovati příslušného dojmu. Stejně unikal Cechovi onen nedefinovatelný půvab velké osobnosti, který ji obklopuje jako mlžný opar, a bez něhož nevyložíme si ani jejího ohlasu, ani jejího vlivu. Snad proto zdála se jeho monografie o Karolině Světlé, pracovaná nesporně se vzornou methodickou čistotou a s trpělivou oddaností, většině čtenářů tak chladnou a odměřenou. Čech po letech vzal knihu znovu do ruky, přepracoval ven a ven, přizpůsobil chápavosti čtenářské, zlomil ostří mnohým záporným soudům, ale i v této druhé populární a synthetické podobě schází onen osobní magnetismus, kterým dovedla Světlá jako žena i jako spisovatelka vábiti srdce a mozky. Za to tam, kde v literatuře šlo především o otázky ideologické, o vyhledáni virtuálních zd,:-ojů myšlenek, o filiaci názorú, o souvislost směrů, šla Cechova sonda do hloubky a bezpečně. Leander Čech byl učenec evropského rozhledu, který se dobře vyznal v moderní francouzské kritice i německé esthetice; proudy evropské literatury X IX. věku přehlížel zcela jasně; na filosofické kořeny jevů slovesných nikdy nezapomínaLl Při tom v moudrém soustředění sil, času i zájmu se netříštil: jeho hlavní práce z literárních