72 ARNE NOVÁK: na vzdory přirozenému vývoji slovesnému. Byl to ovšem pouhý klam; tito studení novotáři přinášeli mnoho kladného do naší literatury. Chyběla-li jim naprosto umělecká vnímavost, vynikali za to methodou myšlení a zkoumání. Z nedůvěry k staré esthetice Herbartově a jiných formalistů, na níž zbudoval u nás Josef Durdík první důkladně promyšlenou soustavu kritickou, hledali nové základy pro krasovědné a kritické soudy. Jejich promyšlený positivism vedl je jednak k t. zv. empirické poetice německé, kterou se na př. Scherer a Elster vymanili z idealistických schemat, jednak však ke kritice sociologické, jak ji ve Francii vybudovali v krásné systémy, Taine, Guyau a Hennequin. Tyto soustavy zkoumaly, vykládaly, přijímaly za plán pracovní a to nejen pro menší úvahy, nýbrž i pro celistvé monografie. Není sporu: bylo to kritické epigonství, činnost odvozená, učelivá nápodoba, zapomínající, že opravdově veliká kritika, ať již ji značí jméno Lessingovo, Saint-Beuveovo či Bělinského, vždy si tvoří vlastní methody a formy. Avšak byl tu přece nesporný pokrok: česká kritika, která se po Durdíkovi zvrhla v pouhou hru nápadů, dojmů, sympathií, měla zase methodu. Skoro všem z "moravských kritiků" - dnes přestalo označení dávno býti přezdívkou, naopak čestně nám připomíná jejich neodvislost od tehdejších pražských předsudků - chybělo umění vystihnouti osobnost posuzovaného umělce v její individuální síle, zachytiti šťastnou intuicí jeho duševní podobiznu. Avšak z tohoto nedostatku dovedli učiniti ctnost. Užívali vydatně se zdarem cesty srovnávání, paralel, poměrného měření a tak vnesli do české vědy literární zase onu plodnou methodu srovnávací, v níž kdysi spočívalo kouzlo prací Nebeského a jíž děkuje za nejeden úspěch K. Šmídek. To byla vý-