MulovJ: A OSUDY. 71 pevnou, bezpečnou a chladnou kostru, kterou básník oblluje kvetoucím a pružným masem, kolem níž chvějí se ve vzrušeném napětí čivy umělecké citlivosti, nad níž krouží okysličená krev proudícího života. Zjistil-Ii však jejich dí'tkladný až pedantický rozbor po zpí'tsobu normálního anatoma v některé knize vadu, lom a kaz této kostry, pak měnila se obyčejně kritika v příkrou obžalobu a v rozhorlený odsudek; nemajíce ví'tbec uměleckého temperamentu, upadaJí tito kritikové příliš často do zvyklostí svého professorského povolání. ~1 Byli zcela rozhodně a uvědoměle pravými protinožci vládnoucích tehdy směrí't v literatuře"'~ české. Tehdy oddávalo se naše básnictví nádhernému a marnotratnému rozkošnictví: u Jaroslava Vrchlického a jeho školy i u Julia Zeyera luxu"ideí, obrazí't a kultur, u Svatopluka Čecha alespoň řečnickému luxu slov. Zde však přicházeli střízliví puritáni a suší puristé, kteří kladli prostou a ostrou linii taženou perem přísné logiky nad všecek přepych" makartovského štětce a kteří šedivému a všednímu "slovu kryjícímu se plně s obsahem dávali přednost před každou veršovou parádou. Česká slovesná ku.Itura osmdesátých let byla západnická a extensivní; avšak "moravská kritika" doporoučela intensivní sestup""na dno národní povahy, netajíc se svým odporem k·panujícímu eklekticismu a francouzsky nadechnutému diletantství. V dí'tsledcích pozdní romantiky a v opojení vlastní slávou hlásala škola Vrchlického geniální libovůli a aristokratickou povýšenost tvořícího umělce, jemuž přisuzováno právo na vlastní mravnost ..j1k se měli srovnati s tím puritánští kritikové,""kteří od spisovatele "vymáhali podřízení se národní a~ společenské kázni i oddanou službu reformním snahám novodobým? I 'zdálo se, že "moravská kritika"-vyčerpává se čirou negací, stavíc se jakoby ze zásady