Mu20VJ: A OSUDY. 61 Šolcovy básnické aspirace šly ještě výše: napial si veliká historická plátna, vrhl několik mohutných ideových linií a chtěl oživiti vše mocnými dějinnymi postavami, v nichž skryt jest smysl celých století. V "Mistru Janovi" užil uzavřené formy historické balIady, jíž dal tragický podklad, ve "Věštbě Sibyllině" vyvolal koloristickou nádherou pláten Kaulbachových a Munckaczyho, neb literárně mluveno historickým rhetorismem Hugovským, císařský Řím stojící tváří v tvář vpádu severních barbarů; pak chystal velkou skladbu" Boží bojovníci". Zůstal z ní pouhý prolog, v němž se zračí vskutku lví spár: husitská revoluce pojata jest jako hnutí současně politické, národnostní, myšlenkové; papežský Řím líčí se jako pokračování imperia, ujařmujícího vždy jednotlivce a národy. I prolog zůstal fragmentem. K dokončení neměl již básník sily. R. 1863 vysílen, churav a mravně deklassován opustil Prahu. Jako nešťastný Bárti'lv syn vracel se k stařičké matce domll. Motiv návratu skizzují slova jeho mladšího básnického druha: "jen na tom drahém srdci mateřském i neštěstí i vina sladce dřímá". Chtěl se vzchopiti; pokusil se jako herec u několika kočovných společností, ale bez úspěchu. Věřil v hereckou inspiraci, jako v poesii inspirací vítězil: ani jako herec neměl hlubšího studia, hlubšího kulturního vědomí: Jest v tom kus tragikomiky, hrál-li Václav Šolc, typ nespoutaného mládí v literatuře, starce a sešlé existence. Vrátil se zas domů, našel v hraběnce Kounicové r. 1867 štědrou příznivkyni, jež umožnila vydání "Prvosenek", nazvané po titulním ghaselu inspirovaném Lenauem. Vzmužil se tím poněkud: přišel do Prahy, dal se znovu zapsati na universitě, stýkal se s mladými literáty, kteří nři i::ll i jej i do red'1kčníllO komitétu ,.Alm;ll1(\cl11českého studentstva", kde figurovalo jeho pouhé