60 ARNE NOVÁK: pro jeho "Zpěvy svatováclavské", byly by to jistě spíše "Zpěvy páteční" než "jítřní písně". Pašijová nálada leží nad těmí verši: naše dějiny jsou utrpení, naše přítomnost jest krvácení umírajícího, náš žívot přibit na kříži, žízníme a sycení jsme žlučí. Náš dům jest pustý jako hrob, pln rzívých zbraní a pohozených právních knih; nešťastné hvězdy planou nad ním; na našem srdci tkví veliký kámen. Ale od elegičnosti k činu, od meditace ke vzdoru: obsah národnosti musí se prohloubiti. Šolc volá proti historismu předchozí poesie vlastenecké k přítomnosti a se zřejmým hrotem proti aristokratické politice vládnoucích stran apoštoluje verši mezi lidem. Ve dvou básních této skupiny jest celá politická nálada mladého pokolení v "Písni o ruce mozolné" a v "N ašich chaloupkách". Dělný lid vstupuje v popředí národa: Rudolf Mayer inspirován Freiligrathem pokloní se dělníku básní "V poledne", Pfleger píše první sociální román "Z malého světa", jeřábek první sociální drama "Služebník svého pána", Neruda jde a studuje "Trhany". Šolc nachází pro dělnika hymnický tón, pathos vděčné modlitby, epitheta hrdinské básně, jež ozvaly se p,? Kouklových mdlých "Písních o mozolech" až v Cechově velkolepém monologu "Hrdina budoucnosti"; u Šolce dělník, rolník splývají v jediného reka, obětujícího se vždy pro utiskovatele a živícího svou krví všecka velká hnutí. V básni "Naše chaloupky", vzniklé pod silným vlivem ódy "Piesnie slowianskie" Dunina Borkowského, jest variace téhož thematu; jest příliš známa, licž aby bylo třeba ji analysovati a ukazovati snad, oč hlouběji a živěji pojímá smysl našeho obrození než slavené deklamovánky Rubšova a jablonského, z nichž tato líčí je jako dílo historicko-allegorické mašinerie, ona jako příjemný průvodní akkord šosáckého života malých měšťanů.